Werkbaarheid afhankelijk van sector
Uit recente rapporten van de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen (SERV) blijkt dat er grote verschillen zijn in werkbaarheid afhankelijk van de sector.
Onder werkbaar werk verstaan we: “Werk waarvan je niet overspannen of ziek wordt, dat boeiend en motiverend is, kansen biedt op bijblijven/bijleren en voldoende ruimte laat voor gezin en privéleven.”.
De SERV publiceerde drie rapporten over werkbaar werk, meer specifiek in de financiële sector, de groot- en kleinhandel en de dienstenchequebedrijven. In deze rapporten maakt de SERV een analyse van werkbaar werk op basis van cijfers afkomstig van de Vlaamse Werkbaarheidsmonitor 2023. Uit deze werkbaarheidsmeting blijkt dat de kwaliteit van jobs in Vlaanderen erop vooruit gaat. Zelfs meer dan de helft van de werknemers in Vlaanderen rapporteert geen werkbaarheidsknelpunten. Echter blijken er grote verschillen te zijn afhankelijk van de sector waarin werknemers tewerkgesteld zijn. In de dienstenchequesector geeft slecht één derde aan werkbaar werk te hebben, waar dit in de financiële sector en handel rond de 50% ligt en zo aansluit bij het Vlaamse gemiddelde.
Qua leermogelijkheden scoort de financiële sector opvallend beter dan het Vlaamse gemiddelde. In de groot- en kleinhandel is er op dit vlak nog ruimte voor verbetering, maar in de dienstenchequesector scoren leermogelijkheden helaas opvallend slecht. Ook het ziekteverzuim in de dienstenchequesector scoort slecht. Dit ligt namelijk dubbbel zo hoog als de rest van de Vlaamse arbeidsmarkt.
In tegenstelling tot de financiële sector zorgt de dienstenchequesector wel voor een goede werk-privébalans. Werknemers uit de financiële sector geven aan problemen te ervaren om werk en privé te combineren. Dit resultaat ligt hoger dan het Vlaamse gemiddelde. De dienstenchequesector daarentegen sluit aan bij het Vlaamse gemiddelde. Hierbij dient echter wel de kanttekening gemaakt te worden dat slechts één vierde van de werknemers in de dienstenchequesector voltijds werkt, terwijl dit op de gehele Vlaamse arbeidsmarkt twee derde is.
Belangrijk is dus om de werkbaarheidsknelpunten zoals werkstressklachten, motivatieproblemen, onvoldoende leermogelijkheid en onevenwicht werk-privé per sector in kaart te brengen en op basis daarvan actie te ondernemen.
Bronnen:
- SERV
