Brandveilige parkeer- en laadplaatsen voor elektrische voertuigen
Een blusinterventie in een parkeergarage is niet vanzelfsprekend. Enkele tips.
Vandaag is elektrisch rijden aan een stevige opmars bezig. Niet enkel elektrische wagens worden populairder. Ook elektrische bussen, (lichte) vrachtwagens, (brom)fietsen en steps duiken steeds meer in het straatbeeld op.
Deze voertuigen worden op verschillende locaties achtergelaten en opgeladen: op openbare parkings, in ondergrondse garages, in bergruimtes van appartementsblokken,… De huidige brandveiligheidsvoorschriften zijn echter gebaseerd op het stallen van traditionele voertuigen met verbrandingsmotor. De aanwezige preventiemaatregelen zijn dus niet voldoende voor de specifieke brandrisico’s van elektrische voertuigen
Omdat de meeste elektrische voertuigen gebruik maken van een li-ion batterij, moet rekening gehouden worden met een verhoogd brandrisico. Een li-ion batterij heeft immers een brandbaar chemisch milieu in de cellen, wat blussen zeer moeilijk maakt. Batterijen zullen telkens opnieuw spontaan ontbranden, zelfs na blussen! Ook zal een eventuele brand heviger zijn.
De wetgever heeft vandaag nog geen duidelijke algemene preventiemaatregelen bepaald voor nieuwe en bestaande gebouwen. Gewesten, lokale brandweerzones en verzekeraars hebben elk hun eigen voorschriften. Toch kun je zelf aan de slag met enkele welomlijnde preventiemaatregelen.
Bij elektrische voertuigen moet je rekening houden met drie mogelijke brandscenario’s:
- Een externe brand in de nabijheid van het elektrisch voertuig, bijvoorbeeld door het in brand vliegen van een naburig voertuig. In dergelijk scenario moet absoluut voorkomen worden dat de brand overslaat op het elektrisch voertuig, waardoor een zogenaamde ‘thermal runway’ ontstaat.
- Een spontane brand van het elektrisch voertuig, die kan ontstaan door een productiefout of een interne kortsluiting van de batterij.
- Een brand van het elektrisch voertuig tijdens het laden. Dit kan gebeuren door het gebruik van een verkeerd of slecht uitgevoerde laadinfrastructuur, het gebruik van verkeerde of beschadigde laadkabels, een te diepe ontlading of door het overladen van de li-ion batterij.
Bron: Whitepaper ‘Hoe brandveilige parkeerplaatsen en laadplaatsen voor elektrische voertuigen creëren? (Vinçotte)
Een overzicht van preventieve maatregelen, alsook een gepaste reactie bij brand vind je in INNIwise.
Lees ook
19/04/21
Het optimaal gebruik van een CO2-meter
29/11/23
Webinar: Lithium-ion-batterijen: eigenschappen en gevaren
20/12/23
Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 9 van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn
27/09/22