Getuigenissen: steeds meer werkgevers ontwikkelen een post-corona thuiswerkbeleid

 07/06/21

Nieuws

 Telewerk

Een goeie aanpak zal een impact hebben op de cultuur en imago van je organisatie.

Thuiswerken tijdens Corona is voor veel mensen een uitdaging, een verademing of een kwelling geweest. De meeste bedrijven zullen werken op afstand echter volledig integreren in hun bedrijfsvoering, ook post-corona. Hoewel medewerkers de ‘koetjes en kalfjes’ voor en na een meeting soms missen, zien ze vooral de voordelen van tijdsefficiënte en to the point online vergaderingen.

“Er is een grote diversiteit ontstaan in de manier waarop mensen tegenwoordig werken”, zegt Ans De Vos, hoogleraar aan de Antwerp Management School. “Het wordt een grote uitdaging voor ondernemingen om de collectiviteit terug te vinden en te respecteren dat de huidige situatie voor veel mensen net een oplossing was, terwijl anderen liefst vijf dagen per week op de werkvloer zijn.” Die kwestie vereist flexibiliteit en dialoog. Betrek het personeel hierbij.

“Tegelijkertijd werk je voor een groter geheel, dus die keuze mag ook geen carte blanche inhouden. Het is als werkgever belangrijk dat je daar een visie rond ontwikkelt en teams de ruimte geeft om zelf de nodige afspraken te maken.”

Daarentegen pleit Arbeidsmarktdeskundige Jan Denys voor voorzichtigheid. “Een grote groep zal natuurlijk weer naar kantoor gaan, maar er zullen ook meer mensen dan ooit gedeeltelijk van thuis uit blijven werken. Deze keer zonder verplichting en zonder de bijkomende kinderopvang, zoals we die het afgelopen jaar hebben gekend.” Door die nieuwe context ontbreekt het de ondernemingen aan ervaring en kennis. Bedrijven moeten de komende maanden daarom zo veel mogelijk leren en vooral niet té veel regels opleggen.

De coronacrisis heeft voor een nieuwe kloof gezorgd bij werknemers. “We gaan een groep krijgen die thuis kan en mag werken, en een groep die dat niet kan”. “Hoe hoger je geschoold bent, hoe hoger de kans dat je bij die eerste groep zit.” Dat brengt voor bedrijven risico’s mee en het probleem is dat er voor de oplossing nog geen draaiboek klaarligt. “Als je dit slecht aanpakt, kan je heel je bedrijfscultuur naar de knoppen helpen”, concludeert Jan Denys.

Ook Roel Dekelver, communicatiemanager bij de supermarktketen Delhaize sluit thuiswerken niet uit na de coronacrisis. Er zijn systemen ontstaan die in de toekomst wel de mogelijkheid geven voor een goede balans tussen thuiswerken en op kantoor. Volledig van thuis uit werken is voor Delhaize geen optie. “We merken bij ons personeel dat ze echt wel verlangen naar het fysiek samen zijn in team. Anderen vinden zich beter te kunnen focussen als ze thuis zijn en vermijden ze zo ook de dagdagelijkse files.

Bij het uitzendbureau Randstad hebben ze het telewerken volledig omarmd. Concrete plannen zijn al gemaakt klinkt het bij Tine Tytgat, HR-director bij Randstad Group. Door Corona is telewerken in een stroomversnelling gekomen. Al voordien vonden we dat het controleren van hoe laat werknemers op kantoor komen niet meer van deze tijd is. Werknemers krijgen extra vrijheid door ze half op kantoor en half van thuis uit te laten werken. Binnen elk team kan men dan ook afspreken wanneer wie op kantoor wil werken en wanneer liever thuis.”

Bij Icapps, een bedrijf dat mobiele apps ontwikkelt, konden werknemers voor de coronacrisis af en toe van thuis uit werken. Nu wil het bedrijf dit graag gedeeltelijk de norm van maken. Na een rondvraag hebben de werknemers gekozen voor maximaal 3 dagen terug naar kantoor te komen. Via een digitaal platform, zullen werknemers dagen kunnen reserveren om naar het kantoor te komen. Het kantoor wordt verbouwd om focusruimtes te creëren om zich nog beter te kunnen concentreren.

Singles of werknemers die klein wonen hebben vaak extra nood om terug te komen naar kantoor. Dat merken ze ook bij Typografics, een bedrijf met 52 werknemers dat zich specialiseert in grafisch ontwerp. Jonge werknemers snakken echt naar sociaal contact. Anderzijds hebben we ook een grote groep die een combinatie van de twee wil. We hebben besloten om verder te gaan met halftijds thuiswerken. zegt Ingrid De Schepper, office manager bij Typografics. Momenteel zullen er maar 10% van de werknemers tegelijk op kantoor mogen zijn. ”

De CEO Frank Vanbrabant van netbeheerder Fluvius wil zijn duizenden werknemers na de coronapandemie de optie geven om 4 dagen in de week van thuis uit te werken. Hiermee is Fluvius het eerste grote bedrijf in België dat telewerken zo uitgebreid oplegt. Het blijft de verplichting om minstens één dag naar het kantoor te komen. Wanneer dat is, moeten collega’s onderling afspreken. Ook is er een maandelijkse telewerkvergoeding van 25 euro afgesproken.

Telewerk is niet voor iedereen mogelijk: merkt Evelyn Timmermans, HR-director bij Robojob, een bedrijf dat robots maakt voor processen te automatiseren, met technici en mensen die het product moeten installeren bij de klant. Andere functies kunnen dan weer hun job evengoed van thuis uit doen.

Bron: hln

-----------------

Getuigenissen: steeds meer werkgevers ontwikkelen een post-corona thuiswerkbeleid

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.