NEN-SPEC: Ergonomische eisen kantoorwerkplekken in het kader van COVID-19

 14/08/20

Nieuws

 Ergonomische belasting

In de bestaande normen en richtlijnen voor werkplekken wordt geen rekening gehouden met 1,5 meter afstand houden op de kantoorwerkplek. Er is behoefte aan heldere afspraken en aanbevelingen. Deze code van goede praktijk bevat ergonomische eisen voor de oppervlakte en inrichting van kantoorwerkplekken, toegepast op COVID-19.

Alhoewel we vandaag nog enorm gemotiveerd worden om thuiswerk hoog in het vaandel te houden, zijn er toch al organisaties die mensen met mondjesmaat terug naar het werk laten komen. En ook als we wat verder durven denken, dan staan we er nu best even bij stil hoe we het beste onze omgevingen organiseren, COVID-19 proof. In een eerder bericht verwezen we al naar de publicatie van sociale partners van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk en anderen, de generieke gids.

Maar er is nog heel wat meer hulp. Zo heeft NEN, stichting Koninklijk Normalisatie Instituut, een NEN-spec opgemaakt met ergonomische eisen voor de oppervlakte en inrichting van kantoorwerkplekken in het kader van COVID-19 maatregelen gepubliceerd. Dit document is vrij beschikbaar. De volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:

  • arbeidsomstandigheden en RI&E;
  • vloeroppervlakte algemeen;
  • toegang en doorgang in een kantoorvertrek;
  • aanbevelingen met betrekking tot gedragsregels;
  • bewegingsruimte;
  • scheidingswanden;
  • vluchtroutes en nooddeuren;
  • fysische factoren;
  • voorbeeldberekeningen;
  • bijzondere ruimtes.

Een kort overzicht van de inhoud van deze norm, wordt ook aangegeven via een webinar. Aandacht wordt hierbij ook gegeven aan gedragsregels om iedereen goed op de hoogte te brengen en te vragen het juiste gedrag te vertonen.

Meer info in INNIWise.

Maar ook WELL, de organisatie die via de Well Building Standard gezonde werkomgevingen wil creëren, heeft extra informatie voorzien. WELL kent 11 thema’s die de gezondheid in gebouwen bevorderen: lucht, water, voeding, licht, beweging, thermisch comfort, geluid, materialen, geestelijke gezondheid, sociale gezondheid en innovatie. Er werd gebruik gemaakt van aanbevelingen van quasi 600 experten in gezondheid, ontwerp, bouwexperten, overheid en academici om een WELL Health-Safety Rating op te maken zodat je gebouw ook rekening houdt met de COVID-19 vereisten.

Bedenk echter wel dat het niet voldoende is om alleen maar te checken of je gebouw in orde is, de zogenaamde foundation. Er moet ook de aanvaardbaarheid door de medewerkers zijn, het juiste gedrag moet gevraagd worden en hierbij is communicatie dus steeds erg belangrijk.

In de toekomst gaan onze gebouwen dus écht gezonder moeten worden. En dit vraagt aandacht van iedereen: CEO, HRM, preventiedienst, facility, sustainability, … en zeker ook de medewerker zelf.

Veerle Hermans

NEN-SPEC: Ergonomische eisen kantoorwerkplekken in het kader van COVID-19

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.