Digitale oogvermoeidheid: praktijktips om uw ogen te beschermen

 16/02/21

Nieuws

 Ergonomische belasting

Door de opkomende digitalisering van werktaken zitten we op onze (thuis)werkplek dagelijks vaak urenlang aan het computerscherm gekluisterd. De combinatie van online vergaderen en mobiel communiceren kan de ogen zwaar belasten. Als gevolg hiervan krijgen vele mensen last van vermoeide, overbelaste en/of droge ogen, soms aangevuld met een wazig zicht.

Herkent u deze symptomen? Dan is het dringend tijd om in actie te schieten en uw ogen beter te beschermen. In dit artikel leest u enkele tips om dit correct aan te pakken.

Neem voldoende pauzes om de oogspieren te ontspannen

Door het vele online vergaderen worden onze ogen extra zwaar belast. De reden? Het focuspunt bij virtueel vergaderen ligt veel dichterbij dan bij fysieke meetings. Hierdoor raken de oogspieren sneller vermoeid. Bovendien hebben we bij (overmatig) beeldschermgebruik de neiging om minder met onze oogleden te knipperen, waardoor de ogen sneller uitdrogen.

Tips:

  • Knipper bewust met de oogleden, en knijp de ogen af en toe hard dicht.
  • Kijk ieder halfuur in de verte om op die manier de oogspieren voldoende te ontspannen
  • Of pas de 20/20/20-regel toe: neem iedere 20 minuten een pauze van 20 seconden en richt uw ogen op iets wat zich minstens 20 feet (ca. 6 meter) verder bevindt.

Stel de nachtmodus in op uw pc of smartphone
Doet u veel avondwerk? Dan is het zeker nuttig om op uw pc of smartphone de nachtmodus in te stellen. Hierdoor worden alle lichte delen van uw scherm donker ingekleurd, wat het scherm als lichtbron minder agressief maakt. Bij sommige toestellen wordt in de nachtmodus ook het blauw licht gefilterd. En ook dit is zinvol, omdat dit blauw licht het bioritme kan verstoren.

Tips:

  • Kijk kritisch naar de verlichting in uw werkruimte: plaats uw beeldscherm uit de buurt van tl-verlichting, vervang bovenverlichting door vloerlampen en gebruik gordijnen om verblindend buitenlicht te voorkomen
  • Pas de helderheid van uw computerscherm aan op basis van het omgevingslicht: als uw scherm op een lichtbron lijkt, dan staat de helderheid te hoog. Is het scherm te grijs of dof? Dan is het te donker.
  • Wist u dat het voor uw ogen makkelijker is om naar donkere letters tegen een lichte achtergrond te kijken dan omgekeerd?

Let op uw zithouding en beeldschermhoogte
Vanuit ergonomisch ‘oogpunt’ zijn een goede zithouding en een correcte beeldschermhoogte belangrijke factoren om uw ogen te beschermen tijdens het werk. Zo zorgt u er bijvoorbeeld het best voor dat de bovenrand van uw beeldscherm net onder ooghoogte staat. Kijk in ieder geval niet omhoog.

Een goede zithouding start met een comfortabele en in hoogte verstelbare bureaustoel. Zorg ervoor dat de armleuningen ondersteuning bieden tijdens het typen. Uw voeten moeten plat op de grond rusten.

Het gebruik van een documenthouder is zeer handig om oog- en nekklachten te vermijden. Vanuit ergonomisch perspectief moet papierwerk onder uw beeldscherm, maar boven uw toetsenbord worden geplaatst.

Herbekijk voor meer tips de webinars van Veerle Hermans: Ergonomie, ook op de thuiswerkplek en Ergonomische oefeningen voor thuiswerkers.

Pas de lettergrootte aan op uw beeldschermKunt u de letters op uw beeldscherm slechts met moeite lezen? Wat u dan vooral niet moet doen, is dichterbij uw beeldscherm kruipen of naar voor leunen om teksten beter te kunnen ontcijferen. In beide gevallen zorgt u voor extra vermoeide ogen en/of een zwaardere nekbelasting.

Wel een goede oplossing: het aanpassen van de lettergrootte op uw beeldscherm. Deze bijsturing is mogelijk op zowel Windows- als MacBook-computers. Bij Windows gebruikt u hiervoor de toetsencombinatie ctrl en +/-, of door de ctrl-toets in te drukken terwijl u met het muiswieltje rolt. Bij MacBook kan dit via de cmd en +/- combinatie.

Daarnaast beschikt Windows ook over een ‘vergrootglas’-functie waarmee u details tijdelijk kunt uitvergroten.

En ga voor een tweede computerscherm van 24 inch én hoge resolutie. Die investering loont zeker de moeite en biedt uw ogen extra comfort en bescherming.

Last but not least: raadpleeg een oogarts voor een grondige check-up van uw ogenKrijgt u – ondanks alle preventieve maatregelen – toch last van vermoeide ogen, of kost het veel moeite om teksten op uw scherm te lezen? Dan is een afspraak bij de oogarts meer dan welkom. Hij of zij kan u specifieke aanpassingen voorstellen, zoals sterkere brilglazen of contactlenzen of het gebruik van een beeldschermbril.

Bron: https://www.idewe.be/-/digitale-oogvermoeidheid

Digitale oogvermoeidheid: praktijktips om uw ogen te beschermen

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.