nieuwsoverzicht 11 - 15 april (wk 15)

 16/04/22

Wekelijks nieuwsoverzicht

 Varia

Gendergelijkheid en empowerment van vrouwen op de arbeidsmarkt in conflict- en rampsituaties / Voor- en nadelen telewerk : resultaten interviews / IAO-richtlijnen inzake algemene beginselen arbeidsinspectie / NBN ISO 22955:2021 Akoestische kwaliteit van open kantoorruimten

I. WIJZIGINGEN IN DE WETGEVING

Er verschenen deze week geen wijzigingen aan de wetgeving, opgenomen op INNIwise.be.

II. OVERIGE NIEUWSITEMS

A. Gendergelijkheid en empowerment van vrouwen op de arbeidsmarkt in conflict- en rampsituaties

In maart 2022 publiceerde de Internationale Arbeidsorganisatie de uitgebreide gids ‘Gender equality and women’s empowerment in the world of work in fragile, conflict and disaster settings’ (63 pagina’s). Met deze gids wil de organisatie de aandacht vestigen op gendergerelateerde vraagstukken en aandachtspunten in conflict- en rampsituaties, en tegelijk richtlijnen aanbieden voor meer initiatieven in gendergelijkheid met betrekking tot werkgelegenheid en fatsoenlijk werk.

Een bespreking van de inhoud van deze gids is terug te vinden op INNIwise.

Bron: ILO (IAO)

B. Voor- en nadelen telewerk : resultaten interviews

In opdracht van de EU-OSHA vonden in Italië, Frankrijk en Spanje interviews plaats met werknemers en werkgevers over de positieve en de negatieve aspecten van telewerk.

Een meerderheid van de ondervraagde werknemers wenst in de toekomst ook op regelmatige basis van thuis te werken. De voor- en nadelen die de werknemers ondervinden, kunnen dus best in rekening gebracht worden bij het definitief implementeren van telewerk in de organisatie.

Enkele aangehaalde voordelen:

  • minder tijd te spenderen aan woon-werk-verkeer
  • grotere autonomie
  • beter evenwicht werk-privé
  • verbetering algemene gezondheid
  • vermindering van MSA
  • betere bedrijfscultuur gestoeld op vertrouwen

Enkele aangehaalde nadelen:

  • geen duidelijk einde van de werkdag
  • gebrek aan deconnectie
  • niet aangepaste werkplek en materiaal
  • fysieke en psychische klachten door lang stilzitten
  • beperkte controle door de werkgever op risico’s voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer

Verdere links naar uitgebreide informatie zijn terug te vinden op de website van Beswic.

Bron: Beswic

C. IAO-richtlijnen inzake algemene beginselen arbeidsinspectie

Van 13 tot 16 december 2021 vond bij de Internationale Arbeidsorganisatie (Genève) een virtuele ‘Meeting of Experts’ plaats voor de validering van technische richtlijnen inzake algemene beginselen van arbeidsinspectie.

Deze evalueerde de richtlijnen inzake algemene beginselen van arbeidsinspectie en keurde ze unaniem goed. De richtlijnen bestaan uit 6 hoofdonderdelen:

  1. de reikwijdte en functies van het arbeidsinspectiesysteem;
  2. structuur en organisatie;
  3. beleid, planning en monitoring;
  4. de status en loopbaan van arbeidsinspecteurs;
  5. bevoegdheden en inspectiemethodes en
  6. handhavingsmaatregelen.

Meer hierover is terug te vinden op INNIwise.

Bron: ILO (IAO)

D. NBN ISO 22955:2021 Akoestische kwaliteit van open kantoorruimten

In mei 2021 verscheen de nieuwe norm over de akoestische kwaliteit van open kantoorruimten.

Deze norm bevat technische richtlijnen om de akoestische kwaliteit van open kantoorruimten te waarborgen en richt zich tot alle stakeholders betrokken bij de planning, het ontwerp, de bouw of de inrichting van open kantoorwerkruimten.

Hij is van toepassing bij projecten van herinrichting van bestaande bedrijfsterreinen (renovatie en/of wijziging of toevoeging van activiteiten) en projecten van inrichting van nieuwe ruimten en ruimten die ongemeubileerd worden opgeleverd voor 6 types kantoorruimtes.

Op 16 mei organiseert de Beroepsvereniging voor Ergonomie (VerV) een gratis webinar over deze norm. Inschrijven kan via hun website.

Bronnen:

III. RECENT TOEGEVOEGD

nieuwsoverzicht 11 - 15 april (wk 15)

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.