Hybride werken en welzijn

 03/06/25

Actueel

 Telewerk

Sinds de coronapandemie zette onze maatschappij grote stappen naar (samen)werken van op afstand. Sindsdien zijn telewerken en hybride werken niet meer weg te denken.

Door deze nieuwe arbeidsvormen onderzocht de FOD Werkgelegenheid de impact ervan op het welzijn van werknemers. Ze publiceerden intussen het eindrapport van hun meest recente onderzoek en publiceerden ook drie praktische tools rond hybride werken.

Het onderzoek bestond uit 2 fases. De eerste fase bestond uit een online vragenlijst om zicht te krijgen op de hybride werkpraktijken bij Belgische bedrijven. Op basis hiervan konden casestudy’s geselecteerd worden, waarna er in de tweede fase focusgroepen en diepte-interviews gehouden werden met als doel een zicht te krijgen op de praktijken en de uitdagingen wat hybride werken betreft. Het resultaat waren 14 praktijkstudies waarvan de data nadien geanalyseerd werden.

Elke deelnemende organisatie heeft tijdens dit onderzoek het telewerken systematisch vergroot of (in zekere mate) een hybride werkomgeving geïntroduceerd. Uit de analyse blijkt dat de organisaties goede en minder goede ervaringen hadden. Het rapport deelt deze ervaringen dan ook samen met goede methodes of procedures om hybride werken te introduceren, zodat andere organisaties hierop kunnen anticiperen. Het rapport geeft geen advies over welke vorm hybride werken moet aannemen, omdat dit sterk afhankelijk is van de organisatie qua productieproces, omgeving, grootte en samenstelling van de werknemers.

De FOD publiceerde drie checklists die als leidraad of inspiratiebron kunnen dienen bij het invoeren of verbeteren van een hybride werkorganisatie. Deze checklists leggen de focus op welzijn op het werk door de psychosociale risico’s en de mogelijke preventiemaatregelen te bekijken.

  • Checklist 1 zet in op de basis voor hybride werken. Er wordt gekeken wat nodig is om een hybride arbeidsorganisatie mogelijk te maken.
  • Checklist 2 zet in op wie er best betrokken is bij het organiseren van hybride werken.
  • Checklist 3 bekijkt de welzijnsrisico’s binnen een hybride werkomgeving samen met aandachtspunten om deze te verbeteren.

De checklists zijn terug te vinden op de website van de FOD Werkgelegenheid onder Publicaties – Hybride werken – Checklists.

We verwijzen ook graag naar onze praktische informatie over tele- en hybride werken.

Bronnen:

  • Beswic
  • FOD WASO
Hybride werken en welzijn

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.