Meer dan helft van de werknemers kan werk niet loslaten ‘na de uren' !

 05/04/22

Nieuws

 Psychosociale risico's

Het recht op deconnectie is geen overbodige luxe. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Maak goede afspraken.

Nieuwe cijfers
Uit een enquête van hr-dienstverlener Acerta, afgenomen bij 2.000 werknemers blijkt dat 64 procent zegt niet te kunnen ‘deconnecteren’ (2020: 25%). Van de Belgen die na de uren nog steeds met hun werk bezig zijn, kan 47 procent soms niet loskoppelen . Zo'n 17 procent kan zijn werk zelfs nooit vergeten. Tijdens de vakantieperiodes leest één op de vijf werkmails.

"Het vele thuiswerken door de coronapandemie speelt zeker een rol, maar het is een minder grote boeman gebleken dan dat we hadden verwacht”, zegt Jochen Bessemans, hr-expert bij Acerta.

Van de werknemers die moeite hebben met deconnecteren ziet 39 procent in thuiswerk inderdaad een versterkende factor. Maar 37 procent – vrijwel evenveel mensen, dus – zegt dat het eigenlijk geen verschil maakt.

Hoe invoeren ?
Het "deconnectierecht" werd opgenomen in de Arbeidsdeal dat de federale topministers hebben onderhandeld midden februari 2022. "Elk bedrijf met ten minste 20 werknemers wordt verplicht om het recht om offline te zijn, te respecteren." Kortom: je werkgever mag dus niet verwachten dat je elk moment bereikbaar bent. Buiten de werkuren moet je niet reageren op telefoons of mailtjes die toekomen.

Volgens minister De Sutter is fysiek en mentaal het werk achter zich kunnen laten bovendien gelinkt aan 'positieve welzijnsuitkomsten' zoals een betere focus, betere recuperatie en een hoger duurzamer energieniveau.

Comités voor Preventie op het Werk overleggen best op regelmatige tijdstippen over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen. De federale regering laat het over aan de bedrijven zelf om in overleg met de vakbonden afspraken te maken en die vast te leggen in collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's).

Passie of angst ?
Bedrijven kunnen niet met one size fits all maatregelen de problemen rond deconnectie oplossen, zegt Bessemans. “Het is ook een verantwoordelijkheid van de medewerker waarover men in gesprek moet gaan.”

De vraag is vooral waarom mensen niet willen of kunnen deconnecteren van hun werk. “Is het omdat ze gebeten zijn door hun werk? Omdat het hun passie is en zin geeft aan hun leven? Of gaat het om negatieve motivatoren, zoals angst voor hun baas of medewerkers?”

Dat laatste is nefast, zegt ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Dat los je niet op met ‘verplichte' deconnectie, zoals het uitzetten van de mailserver. We hebben té veel technische mogelijkheden die maken dat we de facto constant geconnecteerd te zijn.

Afdwingbaarheid?
Je kan het als werknemer dus niet meteen afdwingen, maar het recht zorgt er wel voor dat je niet op de vingers getikt kan worden als je oproepen, berichten of mails buiten de uren negeert.

Uit onderstaande figuur blijkt dat werkgevers het goeie voorbeeld geven:

  • 76% van de werknemers beslissen wanneer ze mails beantwoorden tijdens een werkdag;
  • 7 op 10 ondernemingen respecteren en bewaken de bereikbaarheid van zijn/haar medewerkers. De leidinggevende speelt hierin zeker een voorbeeldrol;
  • 72% van de medewerkers vinden de huidige deconnectiemaatregelen voldoende.

Bron: Acerta - Nieuwsblad

Meer dan helft van de werknemers kan werk niet loslaten ‘na de uren' !

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.