Verplichte maandelijkse registratie van werknemers die niet kunnen telewerken

 25/03/21

Nieuws

 COVID-19

Digitaal registratiesysteem - vanaf 27 maart 2021

Een digitaal registratiesysteem wordt geregistreerd waarop werkgevers verplicht moeten aangeven hoeveel werknemers een functie hebben waardoor ze niet thuis kunnen werken.

Zo hoopt de Minister dat de controles op de telewerkregels makkelijker kunnen verlopen. "De sociale inspecteurs kunnen bij een controle wat is doorgegeven eenvoudigweg vergelijken met de situatie ter plaatse", aldus de minister.

Volgens de cijfers van Sciensano is 40 procent van de clusteruitbraken van het COVID-19-virus immers toe te schrijven aan de werkvloer. Daarom ook worden de controles op telewerken aangescherpt.

De registratie kan via een tool op de portaalsite van de RSZ. De sociale inspectie kan dan de gegevens uit de aangifte vergelijken met de situatie ter plaatse.

Voor veelgestelde vragen over deze aangifte kunt u terecht op de website van de RSZ.

Bronnen:

INNI redactie

Verplichte maandelijkse registratie van werknemers die niet kunnen telewerken

Uw browser wordt niet ondersteund. Update uw browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.